22% polskich firm deklaruje, że że AI jest elementem ich strategii biznesowej.

Na początku czerwca 2025 r. firmy Ayming Polska i SW Research ogłosiły raport na temat wdrażania sztucznej inteligencji w polskich firmach (same badania zrealizowano w kwietniu 2025 r.).
Okazuje się, że 22% firm deklaruje, że AI jest elementem ich strategii biznesowej.
Firmy w większości wskazują na korzyści pochodzące z AI. 63% firm deklaruje, że wdrożenie AI zwiększyło ich innowacyjność, 61% - że rozwinęło kompetencje zespołu
Ponad 60% badanych firm przeznaczana na rozwój AI mniej niż 2% swojego rocznego przychodu.
Deklaracje zarządzających wskazują na przyszłe postępy. Otóż 64% badanych deklaruje zwiększenie nakładów – z czego 42% przewiduje niewielki wzrost, a 22% planuje znaczące podwyższenie wydatków na AI. .
Bariery w inwestowaniu w AI
Respondenci wskazują na bariery, które ograniczają ich inwestycje w AI. Otóż 41% firm wskazuje, że nie moga znaleźć specjalistów na rynku - oceniają to jako kluczową barierę wdrażania AI, a 38%
cierpii na niedobór wewnętrznych kompetencji w zakresie AI.
36% firm wskazuje trudności w pozyskaniu zewnętrznego finansowania jako główną barierę wdrażania AI. W konsekwencji 82% firm finansuje wdrożenie AI z własnych środków
x
Powyższe dane pochodzą z badania polegającego na przeprowadzeniu 150 wywiadów z przedstawicielami kadry zarządzającej firm z branży technologicznej, przetwórstwa przemysłowego
oraz sektora szybko zbywalnych produktów (FMCG), jak artykuły spożywcze czy środki czystości.
W finalnej próbie badawczej znalazły się wyłącznie firmy, które
wykorzystują sztuczną inteligencję w pracach badawczo-rozwojowych.
To firmy, które stosują AI m.in. dla ulepszania produktów, opracowywania nowych rozwiązań
technologicznych oraz tworzenia nowych lub znacząco ulepszonych usług, procesów i metod produkcji.
- Zaloguj się aby dodawać komentarze