Cele szczegółowe projektu
- Analiza kontekstu krajowego, w którym partnerzy społeczni podejmują działania legislacyjne oraz tworzą strategie
- analiza inicjatyw partnerów społecznych związanych z wpływem sztucznej inteligencji na stosunki pracy (a dokładniej przepisów przewidzianych w Porozumieniu ramowym w sprawie cyfryzacji i innych kluczowych dokumentach partnerów społecznych UE).
- Analiza obejmie takie kwestie, jak: zasada „kontroli przez człowieka” systemów AI, algorytmiczne zarządzanie i podejmowanie decyzji, ochrona godności ludzkiej przed wpływem systemów algorytmicznych w miejscu pracy i przed zagrożeniami psychospołecznymi, itp.;
- Sprostanie wyzwaniom, które stoją przed partnerami dialogu społecznego. Wynikają one z dwóch filarów Porozumienia ramowego zawartego przez partnerów społecznych na szczeblu europejskim w sprawie cyfryzacji:
a) sztuczna inteligencja i zagwarantowanie zasady „kontroli przez człowieka” systemów AI oraz
b) poszanowanie godności ludzkiej i nadzór, a także uwzględnianie nowych możliwości, których dostarcza cyfryzacja;
- Przeprowadzenie analizy porównawczej trendów w krajach partnerskich
- opracowanie publikacji typu Wytyczne. Dotyczą monitorowania sztucznej inteligencji i zarządzania nią na poziomie przedsiębiorstwa w oparciu o badania i analizy przeprowadzone w 7 krajach partnerskich oraz wydarzenia europejskie i krajowe zorganizowane przez partnerów;
- Wspieranie europejskich partnerów społecznych w ich staraniach na rzecz przyjęcia dyrektywy UE w sprawie systemów algorytmicznych w miejscu pracy;
- Podnoszenie świadomości i zwiększanie zdolności krajowych partnerów społecznych do wprowadzania w ich państwach nowych przepisów dotyczących korzystania ze sztucznej inteligencji i poszanowania zasady „kontroli przez człowieka” podczas korzystania z zarządzania algorytmicznego;
- Pogłębienie zrozumienia przez pracodawców, pracowników i ich przedstawicieli, że sztuczna inteligencja niesie z sobą zarówno wyzwania, ale także możliwości rozwoju;,
- Przyczynianie się do sprawiedliwej transformacji w kierunku miejsca pracy przyszłości;
- Organizowanie dyskusji i wymiana doświadczeń oraz przykładów dobrych praktyk w kontekście nowych stosunków pracy narzuconych przez nowe technologie, a zwłaszcza sztuczną inteligencję;
- Omówienie roli partnerów społecznych i dialogu społecznego w tym procesie w kontekście jego nowych wymiarów na poziomie krajowym i ponadnarodowym;
- Propagowanie dobrych praktyk i pozytywnych rezultatów wynikających z dialogu społecznego i negocjacji zbiorowych związanych z zasadą „kontroli przez człowieka” przy wprowadzaniu systemów algorytmicznych i przedstawianiu ich wpływu na stosunki pracy na poziomie krajowym poprzez wytworzenie dwóch opracowań (jedno rocznie) przedstawiających bieżące debaty polityczne na poziomie UE na temat cyfryzacji, sztucznej inteligencji i zarządzania algorytmicznego;
- Zbadanie konieczności zmiany obowiązujących krajowych ram prawnych w celu lepszej regulacji sztucznej inteligencji. Celem jest tu usprawnienie wdrażania Porozumienia ramowego w sprawie cyfryzacji, a także wspieranie przyjęcia proponowanych dyrektyw w sprawie systemów algorytmicznych i zagrożeń psychospołecznych, w tym wspieranie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego (AI Act) dotyczącego sztucznej inteligencji. Chodzi o przedstawienie sugestii odpowiednim instytucjom krajowym i europejskim.
Oczekiwane rezultaty
- wdrożenie badań i analiz dotyczących działań legislacyjnych w krajach członkowskich;
- wykorzystanie analiz strategii i inicjatyw partnerów społecznych dotyczących wpływu sztucznej inteligencji na stosunki pracy;
- analiza porównawcza trendów w krajach partnerskich w zakresie działań wokół AI (raport porównawczy projektu);
- wytworzenie publikacji typu wytyczne. Dotyczy sposobów monitorowania sztucznej inteligencji i zarządzania nią na poziomie przedsiębiorstwa w oparciu o badania i analizy przeprowadzone w 7 krajach partnerskich;
- wytworzenie dwóch syntetycznych opracowań przedstawiających bieżące debaty polityczne na poziomie UE na temat cyfryzacji, sztucznej inteligencji i zarządzania algorytmicznego;
- przeprowadzenie siedmiu Krajowych Forów Dyskusyjnych służących wymianie doświadczeń i przykładów dobrych praktyk;
- przeprowadzenie trzech Europejskich Okrągłych Stołów (debat) poświęconych możliwościom i wyzwaniom dla świata pracy wynikającym ze sztucznej inteligencji oraz zapewnieniu sprawiedliwej transformacji w kierunku miejsca pracy przyszłości;
- przeprowadzenie konferencji końcowej, aby zaprezentować wyniki projektu oraz propagować dobre praktyki i pozytywne rezultaty wynikające z dialogu społecznego i rokowań zbiorowych.