Cele szczegółowe projektu i oczekiwane rezultaty

Cele szczegółowe projektu

  • Analiza kontekstu krajowego, w którym partnerzy społeczni podejmują działania legislacyjne oraz tworzą strategie
  • analiza inicjatyw partnerów społecznych związanych z wpływem sztucznej inteligencji na stosunki pracy (a dokładniej przepisów przewidzianych w Porozumieniu ramowym w sprawie cyfryzacji i innych kluczowych dokumentach partnerów społecznych UE). 
  • Analiza obejmie takie kwestie, jak: zasada „kontroli przez człowieka” systemów AI, algorytmiczne zarządzanie i podejmowanie decyzji, ochrona godności ludzkiej przed wpływem systemów algorytmicznych w miejscu pracy i przed zagrożeniami psychospołecznymi, itp.;
  • Sprostanie wyzwaniom, które stoją przed partnerami dialogu społecznego. Wynikają one z dwóch filarów Porozumienia ramowego zawartego przez partnerów społecznych na szczeblu europejskim w sprawie cyfryzacji: 

a) sztuczna inteligencja i zagwarantowanie zasady „kontroli przez człowieka” systemów AI oraz 

b) poszanowanie godności ludzkiej i nadzór, a także uwzględnianie nowych możliwości, których dostarcza cyfryzacja;

  • Przeprowadzenie analizy porównawczej trendów w krajach partnerskich 
  • opracowanie publikacji typu Wytyczne. Dotyczą monitorowania sztucznej inteligencji i zarządzania nią na poziomie przedsiębiorstwa w oparciu o badania i analizy przeprowadzone w 7 krajach partnerskich oraz wydarzenia europejskie i krajowe zorganizowane przez partnerów;
  • Wspieranie europejskich partnerów społecznych w ich staraniach na rzecz przyjęcia dyrektywy UE w sprawie systemów algorytmicznych w miejscu pracy;
  • Podnoszenie świadomości i zwiększanie zdolności krajowych partnerów społecznych do wprowadzania w ich państwach nowych przepisów dotyczących korzystania ze sztucznej inteligencji i poszanowania zasady „kontroli przez człowieka” podczas korzystania z zarządzania algorytmicznego; 
  • Pogłębienie zrozumienia przez pracodawców, pracowników i ich przedstawicieli, że sztuczna inteligencja niesie z sobą  zarówno wyzwania, ale także możliwości rozwoju;, 
  • Przyczynianie się do sprawiedliwej transformacji w kierunku miejsca pracy przyszłości;
  • Organizowanie dyskusji i wymiana doświadczeń oraz przykładów dobrych praktyk w kontekście nowych stosunków pracy narzuconych przez nowe technologie, a zwłaszcza sztuczną inteligencję; 
  • Omówienie roli partnerów społecznych i dialogu społecznego w tym procesie w kontekście jego nowych wymiarów na poziomie krajowym i ponadnarodowym;
  • Propagowanie dobrych praktyk i pozytywnych rezultatów wynikających z dialogu społecznego i negocjacji zbiorowych związanych z zasadą „kontroli przez człowieka” przy wprowadzaniu systemów algorytmicznych i przedstawianiu ich wpływu na stosunki pracy na poziomie krajowym poprzez wytworzenie dwóch opracowań (jedno rocznie) przedstawiających bieżące debaty polityczne na poziomie UE na temat cyfryzacji, sztucznej inteligencji i zarządzania algorytmicznego;
  • Zbadanie konieczności zmiany obowiązujących krajowych ram prawnych w celu lepszej regulacji sztucznej inteligencji. Celem jest tu usprawnienie wdrażania Porozumienia ramowego w sprawie cyfryzacji, a także wspieranie przyjęcia proponowanych dyrektyw w sprawie systemów algorytmicznych i zagrożeń psychospołecznych, w tym wspieranie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego (AI Act) dotyczącego sztucznej inteligencji. Chodzi o przedstawienie sugestii odpowiednim instytucjom krajowym i europejskim.

Oczekiwane rezultaty

  • wdrożenie badań i analiz dotyczących działań legislacyjnych w krajach członkowskich; 
  • wykorzystanie analiz strategii i inicjatyw partnerów społecznych dotyczących wpływu sztucznej inteligencji na stosunki pracy;
  • analiza porównawcza trendów w krajach partnerskich w zakresie działań wokół AI (raport porównawczy projektu);
  • wytworzenie publikacji typu wytyczne. Dotyczy sposobów monitorowania sztucznej inteligencji i zarządzania nią na poziomie przedsiębiorstwa w oparciu o badania i analizy przeprowadzone w 7 krajach partnerskich;
  • wytworzenie dwóch syntetycznych opracowań przedstawiających bieżące debaty polityczne na poziomie UE na temat cyfryzacji, sztucznej inteligencji i zarządzania algorytmicznego;
  • przeprowadzenie siedmiu Krajowych Forów Dyskusyjnych służących wymianie doświadczeń i przykładów dobrych praktyk;
  • przeprowadzenie trzech Europejskich Okrągłych Stołów (debat) poświęconych możliwościom i wyzwaniom dla świata pracy wynikającym ze sztucznej inteligencji oraz zapewnieniu sprawiedliwej transformacji w kierunku miejsca pracy przyszłości;
  • przeprowadzenie konferencji końcowej, aby zaprezentować wyniki projektu oraz propagować dobre praktyki i pozytywne rezultaty wynikające z dialogu społecznego i rokowań zbiorowych.