Badania i działania

Badania:

  • Analiza kontekstu krajowego, podejmowanych działań legislacyjnych;
  • analiza strategii, a także inicjatyw partnerów społecznych związanych z wpływem sztucznej inteligencji na stosunki pracy (a dokładniej przepisów przewidzianych w Porozumieniu ramowym w sprawie cyfryzacji i innych kluczowych dokumentach partnerów społecznych UE). 

Analiza obejmie takie kwestie, jak: 

  • zasada „kontroli przez człowieka”, 
  • algorytmiczne zarządzanie i podejmowanie decyzji, 
  • ochrona godności ludzkiej przed wpływem systemów algorytmicznych w miejscu pracy i przed zagrożeniami psychospołecznymi, 
  • systemy szkoleniowe partnerów społecznych w zakresie zatrzymywania pracowników (w szczególności wykorzystania sztucznej inteligencji), 
  • wpływ danych z zarządzania algorytmicznego na rokowania zbiorowe i zawieranie układów zbiorowych pracy;
  • przeprowadzenie analizy porównawczej trendów w stosowaniu sztucznej inteligencji oraz jej regulowaniu krajach partnerskich. 
  • analiza roli partnerów społecznych i dialogu społecznego w procesach wokół AI na poziomie krajowym i ponadnarodowym;
  • badanie obszarów, w których konieczne są zmiany obowiązujących krajowych ram prawnych w celu lepszej regulacji sztucznej inteligencji. Celem jest tu usprawnienie wdrażania Porozumienia ramowego w sprawie cyfryzacji, a także wspieranie przyjęcia proponowanych dyrektyw w sprawie systemów algorytmicznych i zagrożeń psychospołecznych, w tym wspieranie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego (AI Act) dotyczącego sztucznej inteligencji. Chodzi o przedstawienie sugestii odpowiednim instytucjom krajowym i europejskim.

    Działania 

  • opracowanie publikacji typu Wytyczne. Dotyczą monitorowania sztucznej inteligencji i  zarządzania nią na poziomie przedsiębiorstwa;
  • wspieranie europejskich partnerów społecznych w ich staraniach na rzecz przyjęcia dyrektywy UE w sprawie systemów algorytmicznych w miejscu pracy;
  • podnoszenie świadomości i zwiększanie zdolności krajowych partnerów społecznych do wprowadzania w ich państwach nowych przepisów dotyczących korzystania ze sztucznej inteligencji i poszanowania zasady „kontroli przez człowieka” podczas korzystania z zarządzania algorytmicznego; 
  • pogłębienie zrozumienia przez pracodawców, pracowników i ich przedstawicieli w zakresie możliwości i wyzwań dla świata pracy, jakie niesie ze sobą sztuczna inteligencja, oraz zapewnienie sprawiedliwej transformacji w kierunku miejsca pracy przyszłości;
  • organizowanie dyskusji i wymiana doświadczeń oraz przykładów dobrych praktyk w kontekście nowych stosunków pracy narzuconych przez nowe technologie, a zwłaszcza sztuczną inteligencję; 
  • propagowanie dobrych praktyk i pozytywnych rezultatów wynikających z dialogu społecznego i negocjacji zbiorowych związanych z zasadą „kontroli przez człowieka” przy wprowadzaniu systemów algorytmicznych i przedstawianiu ich wpływu na stosunki pracy na poziomie krajowym poprzez wytworzenie dwóch opracowań (jedno rocznie) przedstawiających bieżące debaty polityczne na poziomie UE na temat cyfryzacji, sztucznej inteligencji i zarządzania algorytmicznego.